Column 22.
In Dordrecht Monumenteel nr 83 van juni 2022 schrijft een anonieme auteur onder de titel “Handig: parkeren in beschermd stadsgezicht” over de parkeerplaatsen aan weerszijden van het toegangspad naar de Grote Kerk. Hij of zij veronderstelde eerst dat het bruiloftsgasten waren, gezien de witte Citroën bij de kerkingang. Maar “Dat zijn helemaal geen auto’s van bruidsgasten,maar auto’s van hardwerkende lieden van bedrijven die hier parkeerplaatsen huren van de kerk, zodat ze niet heen en weer hoeven te wandelen naar een van de parkeergarages of het parkeerterrein Weeskinderendijk.“
De schrijver constateert vervolgens dat het woord “parkeerplaatsen” voor deze plek in het bestemmingsplan niet voorkomt. Om te eindigen met “Dat hier af en toe een auto moet worden geparkeerd voor een bruiloft, begrafenis of om moeilijk ter been zijnde kerkgangers af te zetten, is begrijpelijk. Daar is die oprit ook voor aangelegd. Maar twaalf permanente parkeerplaatsen…?“ (zie foto 1)
Wij Bomenridders hebben al eerder geconstateerd dat het doel van de gemeente in het GroenBlauw Programma: vergroening van de versteende binnenstad, op gespannen voet staan met de wens die binnenstad ‘optimaal’ voor auto’s bereikbaar te houden. Dat geldt zeker voor de schaarse ruimte die geparkeerde auto’s innemen. Zo ook tot aan de renovatie van de Engelenburgerbrug op de Lange Geldersekade, waar op een smalle rijbaan toch nog plek was gemaakt voor 14 parkeerplaatsen. Die zijn sinds het begin van die renovatie leeg. Net als de 11 boombunkers aan de kant van het Maartensgat.
Dat die boombunkers nog niet met bomen zijn gevuld is het effect van een brief van ons Bomenridders aan het gemeentebestuur. Wij hebben daar op aangedrongen, omdat er nog veel te veel zwaar verkeer over de Lange Geldersekade dendert; als die parkeerplaatsen niet verdwijnen gaat al het autoverkeer weer heel dicht langs de boombunkers rijden, met risico van beschadiging van de bomen en in ieder geval verdichting van de ondergrond. Daar kunnen bomen heel slecht tegen, ze stikken als het ware bij gebrek aan zuurstof (en water). Wij hebben daarom aan het nieuwe college opnieuw een brief gestuurd met het voorstel pas tot aanplant over te gaan als zeker is dat de parkeerplekken aan de kant van de kerk niet terugkomen. Zelfs zonder geparkeerde auto’s is het fietsgedeelte van de Lange Geldersekade immers al een wasbord door zware vrachtwagens.
Echte vergroening van dit stukje van de binnenstad kost parkeerplaatsen, samen zelfs 26. Maar daarmee creëren we echte groene ruimte voor die 11 bomen aan het Maartensgat en nog meer op het kerkhof. Zodat de noordflank van de kerk een groene oase wordt, zelfs als de grote beuk alsnog het loodje legt (zie foto 2). Dat wilt u toch ook? Auto’s parkeer je op eigen terrein of in een parkeergarage. De Spuihavengarage ligt op minder dan 300 meter. Dus hoezo, niet genoeg plek?
@johnsteegh