In april van dit jaar hebben wij uitgelegd waarom wij besloten geen bezwaar te maken tegen de kap van 118 bomen in het park, van de bijna 800 die er staan.
Zie : Weizigtpark.
Sindsdien is er veel gebeurd:
· De gemeente heeft een ‘artist impression’ geplaatst bij de parkingang Mauritsweg;
· De gemeente heeft de 118 bomen laten markeren, met rode boomnummers;
· Parkbezoekers schrikken zich een hoedje, protesteren met krijtkreten op de paden tegen de voorgenomen kap, organiseren een rondgang door het park met een ingevlogen ‘boomdeskundige’ (die het plan niet kent en daar ook niet in geïnteresseerd is) en raadsvertegenwoordigers, starten twee petities en praten met de op dat moment aanwezige wethouder, Merx;
· Er verschijnen berichten in de pers, inclusief twee verhaaltjes van onze stadscolumnist Thies, die overwegend tenderen naar: “alles laten staan”;
· Merx zegt toe het plan opnieuw te bekijken, vanuit “nul kan meer worden” en niet “118 kan minder worden”, ofschoon wethouders Van der Linden en Burggraaf er over gaan;
· Parallel spreken wij Bomenridders met het projectteam aan de hand van de concrete kaplijst en bepleiten alsnog het behoud van ongeveer 20 bomen die met kleine aanpassingen in het ontwerp kunnen blijven;
· De actievoerders erkennen dat het protest niet de realisatie mag verhinderen van de grote fietsenstalling voor waar de meeste mensen wonen: zuid, dus in het Weizigtpark. De discussie verschuift naar: “de paden zijn te breed (maar eigenlijk moeten alle bomen gewoon blijven staan)”;
· Noch de gemeente, noch andere betrokkenen maken duidelijk waaróm die bomen weg zouden moeten, dus doe ik dat maar: teveel door de hoge grondwaterstanden ter plekke aangetaste bomen, vele zieke bomen, bomen en struiken die het zicht op het station ontnemen, een weinig biodivers park, na 70 jaar is het park aan een opknapbeurt toe. Dat staat allemaal in de stukken die de gemeenteraad in september 2021 unaniem heeft aanvaard, inclusief de te kappen bomen, maar er is zelfs geen persbericht van de gemeente om dat duidelijk te maken. Dat vertekent het beeld;
· Nu beginnen politieke partijen zich alsnog te roeren, waardoor er een nieuwe dynamiek ontstaat: “waarom doen we dit eigenlijk?”;
· Met als dreigend gevolg dat (hopelijk) wel de fietsenstalling (juist vanuit duurzaamheid belangrijk!) wordt gebouwd, maar het verdere plan stilvalt en we een rommelig, verwaarloosd en weinig biodivers park houden.
Natuurlijk is het plan niet perfect. Wij hadden als Bomenridders bij de keuze geen bezwaar te maken tegen de kapvergunning ook naar de afzonderlijke bomen moeten kijken. Dat hebben we alsnog gedaan, met hopelijk positief effect. En als anderen met argumenten komen om nog meer bomen te behouden doen we mee. Maar wij blijven achter de doelen en het concept voor de herontwikkeling van het park staan: een mooier verblijfspark met meer zitgelegenheid en een grotere biodiversiteit , terugkeer naar het oorspronkelijke ontwerp, een sociaal veilig park, met name op de routes naar station en Krispijntunnel, een park met uiteindelijk meer kroonvolume aan bomen én 145 vervangende bomen (en daar houden we de gemeente aan!), een park met grotere bomen die juist door kap de ruimte hebben gekregen.
‘artist impression’ bij ingang Weizigtpark, begin van de commotie
Een van de bomen die alsnog kan blijven staan?
@johnsteegh
Zie voor meer informatie de website gemeente van Dordrecht