Skip to main content

Dordrecht, 21 oktober 2024

Aan : College van burge­mees­ter en wethou­der van Dordrecht
CC : gemeen­te­raad van Dordrecht d.t.v. de griffier
Van : Stich­ting Bomen­rid­ders Dordrecht

Spuiha­ven “beschermde groene parel” in het al beschermde stadsgezicht?

Een beschermde groene zone is een gebied in een stad met een bijzon­der cultuur­his­to­risch karakter.
Bescher­ming is in dat geval gewenst vanwege de natuur­lijke waarde zoals de biodi­ver­si­teit, minimale
mense­lijke invloed en landschap­pe­lijke kwali­teit. De Spuiha­ven, althans het gedeelte tussen de
Vriese­brug en de Noorder­sluis, is zo’n gebied dat ons inziens de laatste tijd evident gebukt gaat
onder een teveel aan of verkeerde mense­lijke invloed. Aan de hand van een aantal pregnante
voorbeel­den houden wij van de Stich­ting Bomen­rid­ders Dordrecht een pleidooi om de Spuiha­ven te
Dordrecht ook daadwer­ke­lijk te bescher­men en daar ook naar te handelen.


Voorbeeld 1.

Moeras­ci­pres achter Vriese­plein: In novem­ber 2023 werd door de ‘eigenaar’ van de moerascipres
vergun­ning gevraagd om die boom in de achter­tuin te kappen. De vergun­ning werd verleend in
decem­ber van dat jaar. Wij Bomen­rid­ders Dordrecht hebben bezwaar gemaakt in januari 2024, er is
een hoorzit­ting geweest in febru­ari, we hebben nog uitvoe­rig (kunnen en moeten) reage­ren op (vaak
onzin­nige) ambte­lijke advie­zen en (oppor­tu­nis­ti­sche) argumen­ten van de aanvra­ger, laatste­lijk begin
augus­tus. Dat leidde uitein­de­lijk tot de beslis­sing: kapver­gun­ning alsnog ingetrok­ken. Tot onze
opluch­ting blijkt de gemeente gevoe­lig voor onze argumenten.

Voorbeeld 2.

Nieuw­bouw St. Joris­brug-Kromhout: Ofschoon aanvan­ke­lijk kapver­gun­ning was aange­vraagd voor
13 haagbeu­ken om een bouwweg aan te kunnen leggen voor nieuw­bouw op het Kromhout hebben
de Bomen­rid­ders alhier het tij weten te keren: er werd (door ons!) een andere, kavelgebonden
oplos­sing voor de aanvoer van bouwma­te­ri­a­len bedacht. Helaas werd daarna en alsnog door de
werklie­den het gebied rondom de nabij­ge­le­gen prach­tige boles­doorn, tegen de kap waarvan wij ook
bezwaar hadden gemaakt en gelijk hadden gekre­gen, gedurende het gehele bouwpro­ces gebruikt als
gratis parkeer­plaats. Dit bleef niet zonder gevol­gen. De boom liep schade op als gevolg van een
aanrij­ding. Daarnaast zijn op de lange termijn negatieve gevol­gen voor de boom te vrezen. Hoog tijd
dus voor een boombe­scher­mings­con­ve­nant waarop bouwers afgere­kend kunnen worden.

 

                       

Inmid­dels komt het bouwpro­ject in de eindfase en wordt duide­lijk dat het terrein achter het
bouwpro­ject is verwor­den tot een steen­woes­tijn, ontsiert met één lange rij carports pal gelegen
tegen de water­kant met op zeer korte termijn een tsunami aan auto’s. Tel uit je winst….. Voor de
bewoners op de nabij­ge­le­gen Noorden­dijk betekent dit het einde van een groene idylle. Resteert
voor hen slechts kaalslag en auto’s als uitzicht. Van de voorge­schre­ven vergroe­ning van de oeverrand
van het gebied is nog niets terecht gekomen. Geluk­kig is de overkant nog enigs­zins (parti­cu­lier)
groen.
                 

Voorbeeld 3.

De hemel­boom St. Joris­brug: de Bomen­rid­ders maakten bezwaar tegen de door de gemeente aan
zichzelf verleende omgevings­ver­gun­ning waarbij toestem­ming werd gegeven om een hemel­boom te
kappen die wat doorsnee betreft tot de door de APV beschermde bomen hoort. Ondanks het
uitblij­ven van enig bericht van de bezwaar­schrif­ten­com­mis­sie circu­leerde er een “bewoners­brief”
waarin kap van de hemel­boom werd aange­kon­digd met daarbij de belofte om op een andere plek in
de binnen­stad een extra boom te planten…. We hebben over deze gang van zaken onze bevreemding
uitge­spro­ken. In novem­ber 2023 vond naar aanlei­ding van ons bezwaar­schrift een gesprek plaats
met groen­men­sen van de gemeente en juris­ten van de Omgevings­dienst. Uitkomst: het college zal
geen gebruik maken van de vergun­ning. De vergun­ning is ingetrok­ken. De boom zal de komende
jaren goed worden onder­hou­den en gecon­tro­leerd. We zijn het wel met de Omgevings­dienst eens
dat de boom op langere termijn niet houdbaar is op deze locatie. Het college heeft een (nieuwe)
bewoners­brief rondge­stuurd om uit te leggen dat de boom niet wordt gekapt. Een kleine
overwin­ning die veel energie heeft gekost. De hemel­boom mag blijven staan en zal de komende
jaren goed worden onder­hou­den en gecontroleerd…

Naast deze voorbeel­den waar we actief bij betrok­ken waren zien we dat er weer overgroeide
bomen moeten worden wegge­haald dicht bij de Vriese­brug (Vest 100–106) en dat er meerdere
bomen gekapt moeten worden (wegens ziekte of gevaar) bij de Joris­brug aan de westzijde. Het
laatste stukje ‘groene’ Spuiha­ven dreigt ten onder te gaan aan kap, inten­si­ve­ring, nieuw­bouw en
verwaarlozing.

 

Wat leren we uit deze drie voorbeelden?

In de Gebieds­vi­sie Spuibou­le­vard E.O. Dordrecht 20 septem­ber 2018 staat het volgende:
“De Spuiha­ven en de Spuibou­le­vard gaan een verbin­dende schakel vormen tussen binnen­stad en
Schil-West en het Weizigt­park. Het water krijgt weer de belevings­waarde die past bij de historische
haven en herin­rich­ting van de Spuibou­le­vard tot autoluwe oever. Meerdere groene verblijfplekken
aan het water brengt de beide gebie­den weer in balans. Wonen aan de haven wordt ingezet als
kwali­teit. Bij het Stads­kan­toor een leven­dig plein aan het water en aan de overzijde aan de Vest
ruimte voor terras­sen aan en op het water, hier leeft de stad. Meer naar het westen een verkleuring
naar binnen­ste­de­lijk wonen aan de haven met grond­ge­bon­den programma om de oevers te
activeren.“

Wij gaan ervan uit dat de Spuiha­ven is gelegen binnen de Binnen­stad en de 19de eeuwse Schil en dus
binnen het al aange­we­zen Beschermd Stads­ge­zicht. Vanwege haar bijzon­der cultuurhistorisch
karak­ter hoort het dus bij het gebied dat op grond van Neder­landse en Europese wetgeving
wette­lijke bescher­ming geniet. Dat wil zeggen dat bepaalde activi­tei­ten zoals versto­ring, houtkap en
vervui­ling, beperkt zouden moeten zijn of zelfs verbo­den. Een beschermd gebied is immers een
duide­lijk gedefi­ni­eerde geogra­fi­sche ruimte, toege­wijd en beheerd door middel van juridi­sche en
andere effec­tieve midde­len, om op de lange termijn instand­hou­ding veilig te stellen, niet alleen van
de gebou­wen, maar ook van de natuur met bijbe­ho­rende ecosys­teem­dien­sten en cultu­rele waarden.
De Spuiha­ven, in zijn huidige vorm en helaas alleen op dit korte traject, vormt een belangrijke
ecolo­gi­sche verbin­dings­zone om de natuur een kans te geven in deze dicht­be­bouwde omgeving. Die
vergt en verdient meer bescher­ming dan de gemeente tot nu toe heeft gegeven. Het is in dat licht
wel heel opval­lend hoeveel moeite de Bomen­rid­ders hebben moeten doen om in bovenstaande
casuïs­tiek (voorbeeld 1, 2 en 3) het gelijk aan hun kant te krijgen. Evident een te veel aan menselijke
invloed en een te grote noncha­lance aan gemeen­te­lijke zijde, terwijl de gemeente al op voorhand
aan onze kant had moeten staan….. Sinds kort geldt immers voor de gemeente de stelre­gel: “Nee,
niet kappen, tenzij”. Voorbeeld 2 laat zien wat er gebeurd als project­ont­wik­ke­laars feite­lijk hun gang
kunnen gaan, zelfs in een beschermd gebied zoals de Spuiha­ven. Waar was de gemeente? Daar gaan
uw mooie woorden in de Gebieds­vi­sie van 20 septem­ber 2018. Hier is de balans duidelijk
doorge­scho­ten naar een parkeer­ter­rein in plaats van een ‘autoluwe natuur­vrien­de­lijke oever’ terwijl
er in de nabij­heid parkeer­ga­ra­ges staan (5 – 7 minuten lopen). De oevers zijn hier “geacti­veerd” maar
dan wel met een einde­loze rij auto’s….

Verzoek:
In het licht van het boven­staande verzoe­ken wij u de Spuiha­ven tussen Vriesebrug
en Noorder­sluis in het kader van en als onder­deel van het Beschermd
Stads­ge­zicht aan te wijzen als Beschermde Natuur­pa­rel en daarnaar te handelen,
zo nodig door te handha­ven, bij te planten en aanlig­gende grond­ei­ge­na­ren te
stimu­le­ren tot vergroening.

Stich­ting Bomen­rid­ders Dordrecht