Column Bomenridders no 24
Het recent afgesloten collegeakkoord rept van een streven naar een autoluw Dordrecht.
En van vergroening.
Dat is natuurlijk iets wat de Bomenridders Dordrecht aanspreekt.
In ons 10- puntenplan staat onder andere dat wij de Dordtse bomen een betere kans en start willen geven om uit te groeien tot gezonde, grote oude bomen die veel bijdragen aan de biodiversiteit en de
leefbaarheid in onze stad.
Hoe de gemeente hieraan precies vorm gaat geven is nog niet geheel helder.
Men denkt in lange processen die rekening willen houden met een veelheid van
belangen.
Er zijn meerdere nota’s geschreven die over de toekomst van de stad gaan.
Dat leidt vooralsnog nog niet tot veel daadwerkelijk resultaat, al zijn er her en der qua
vergroening wel kleine koerswijzigingen te zien.
Dat geldt echter niet voor de Lange Gelderse Kade.
Deze weg is nu na de jarenlange renovatie van de Engelenburgerbrug en de kade
zelf eerder al maanden afgesloten geweest en nu opnieuw voor een aantal maanden.
Ook mocht er door de renovatie van deze brug er al jaren niet meer geparkeerd worden.
Bij de renovatie van de kade zijn de bomen die daar stonden verwijderd en zijn er later
opnieuw bomen teruggezet.
Deze zijn echter na een jaar weer verwijderd omdat verkeerde grond zou zijn gebruikt en
verkeer voor verstikkende verdichting bij de bomen zorgde.
Momenteel is de weg weer een grote bouwput onder andere omdat er betonnen bakken
worden aangebracht waarin de nieuwste lichting bomen moet komen.
De Bomenridders hebben zich in een brief naar de gemeente tegen aanplant gekeerd.
Wellicht verbaast u dit maar wij vinden zoals eerder gemeld, dat bomen een goede
startpositie moeten krijgen om uit te kunnen groeien tot gezonde oude bomen.
Aan die voorwaarde wordt volgens ons niet voldaan zolang de parkeerplaatsen aan de
andere zijde van de weg daar gehandhaafd blijven,
De Lange Gelderse Kade is feitelijk een gevaarlijke flessenhals die te smal is voor een
rij van geparkeerde auto’s, heen – en tegemoet rijdend verkeer en fietsers en een bomenrij.
De oorzaak van het mislukken van de eerdere terugplant is volgens ons ook mede
veroorzaakt door het drukke autoverkeer dat over de wortels van de bomen rijdt met
verdichting van de aarde tot gevolg en daarmee zeer ongunstige groei en leefcondities
voor de bomen daar.
De Lange Gelderse Kade is een belangrijke weg om het stadscentrum in en uit te rijden
voor auto’s en zwaar vrachtverkeer met daar dagelijks veel opstoppingen tot gevolg.
Deze prachtige kade, uiterst fraai gelegen bij de grote kerk, vraagt en smeekt ons inziens
om het voorgoed opheffen van de parkeerplaatsen daar.
Het is een noodzakelijk eerste zichtbare casus voor een andere keuze naar het autoluw
maken door daadwerkelijk opheffen van parkeerplekken.
Ja en dat doet pijn en schuurt bij de autobezitter, naarstig op zoek naar een
parkeerplaats, maar is wel de richting die Dordrecht op moet.
In zijn algemeenheid loopt onze stad al nooit voorop als het gaat om heldere grote
ambities in het kader van de klimaat- en biodiversiteitscrisis.
Het stadsbestuur vermijdt om echt heldere keuzes daartoe te maken.
Het streven van het college naar een autoluwe stad vereist dan ook zichtbare stappen die
daar handen en voeten aangeven.
Een mooie veiliger kade met gezonde bomen zonder parkeerfunctie en
verkeersopstoppingen en vrij zicht op de kerk.
De tijd dat het primaat aan de auto wordt toegekend hoort achter ons gelaten te worden.
Helaas wachten de Bomenridders al maanden op een formeel antwoord op onze brief
hierover van het college en verantwoordelijk wethouders op ons voorstel.
Dat stemt niet erg hoopvol.
Dirk van Burgel
21 september 2022